O Cebreiro - Santiago de Compostella. - Reisverslag uit Tilburg, Nederland van Jan en Anneke Loon - WaarBenJij.nu O Cebreiro - Santiago de Compostella. - Reisverslag uit Tilburg, Nederland van Jan en Anneke Loon - WaarBenJij.nu

O Cebreiro - Santiago de Compostella.

Blijf op de hoogte en volg Jan en Anneke

04 Juni 2013 | Nederland, Tilburg

Hallo Familie, vrienden en bekenden,

Hoera wij zijn in Santiago, maar.............................................., we zijn nog niet tot aan het einde van de wereld. Om dat het waarschijnlijk onze laatste grote wandeltocht zal zijn, willen we naar het einde van de wereld toe. Dan hebben we heel de wereld gehad. Dat noemen ze hier Fisterra. Wij noemen dat Finisterra. Dat is nog een dag of vier, vijf wandelen.

Laten we verder gaan waar we vorige keer gebleven zijn. We dachten dat we in O Cebreiro waren, maar dat bleek nog twee en een halve kilometer verder te zijn. Die hebben wij die dag niet meer overbrugd vanwege het barre weer. 30 Mei zijn we daar wel langs gegaan maar door de zeer dichte mist en zeer harde wind hebben wij daar weinig van kunnen genieten. De zo anders mooie uitzichten zijn aan ons voorbijgegaan. Ook het hoogste punt na Roncevalles was in de mist gehuld. Dus het is geen wazige foto, maar puur de mist. Jammer. Een oud Hollands tafereeltje kwamen we onderweg tegen toen de koeien naar de wei werden gebracht. Gewoon schijtend door de straten en paden. Ze trokken zich van ons niets aan. De volgende dag onderweg van Tria Castela naar Sarria werden we als vanouds wel weer getrakteerd op vergezichten. Ook de authentieke maisopslagplaatsen (horreo´s) zijn nog steeds in gebruik. 31 mei passeerden we het 100 km punt tot aan Santiago. Voor ons dus nog twee maal zoveel. Even later passeerden we een bijzonder dorp dat gelegen is aan een stuwmeer waarvan in het verleden de dam al een keer doorgebroken is. De volgende twee dagen liepen we regelmatig door hemelshoge eucalyptus bossen die door hun geur en vergiftigheid verstoken zijn van enige dieren.
Het is een snelgroeiende boom die er mooi uit ziet maar anderzijds negatieve invloed heeft. Vanmorgen zijn we via een monument dat de vorige Paus in 1989 op 5 km afstand met zijn bezoek achtergelaten heeft, Santiago binnengewandeld. Eerst hebben we voor onderdak gezorgd en zijn daarna om twaalf uur naar de mis geweest in de kathedraal. Ook nu werd er door een aantal priesters het wierrooksvat door de kathedraal geslingerd. Het blijft fascinerend om dat te zien. Morgenvroeg nemen we afscheid van Johan, onze camino wandelvriend die morgen met de bus nog naar Finisterra gaat, en daarna met de bus naar huis. Wij vervolgen onze wandelweg naar Finisterra.

Tijd om er nog foto´s bij te zetten is er nu niet, dus dat zien we morgen dan wel weer. Doei........................

Met vriendelijke wandelgroeten,
De Wandelstiertjes,
Jan & Anneke van Loon,

• 04 Juni 2013 - 22:14

Patje:

Gefeliciteerd, Santiago weer gehaald. Mooi hoor wij zijn trots op jullie. Natuurlijk houden wij ook de laatste loodjes richting Finisterra. Morgen zullen we de foto's gaan bekijken. We zijn benieuwd. Geniet ervan, dikke kus de meiden en Patje

• 04 Juni 2013 - 23:12

Geert En Floor:

Geweldig , wat een prestatie wederom! Heel veel succes met de laatste loodjes. Lieve groetjes van Geert en Floor

• 05 Juni 2013 - 13:21

Lies Verbunt:

gefeliciteerd met jullie prestatie.
    succes met de laatste lootjes
    heel veel groetjes en een hele dikke kus.
    lies

• 05 Juni 2013 - 17:48

Adrienne:

gefeliciteerd. écht wel iets om over naar huis te schrijven. en ja hoor dat doet Jannes.
    Geweldig hoor en nu nog een paar kilimetertjes (haha) en dan is het toppie. gehaald!!!!!!!!!!
    dikke kus
    Adriënne

• 05 Juni 2013 - 17:54

Tonnie Derks:

proficiat met het behaalde resultaat .en geniet er nog even van.

• 05 Juni 2013 - 21:28

Ben En Marian:

mooi hoor jan en anneke.en nu hopen dat je net als wij beter weer krijgen onderweg.Veel plezier nog met jullie reis naar het [ einde der wereld ] hahah.
    Groetjes ben en marian van oudheusden.

• 07 Juni 2013 - 19:28

Rini En Jan:

Anneke en Jan,
    Wat jullie bereikt hebben is een grote felicitatie waard. Van ophouden schijnen jullie niet te weten. Het gaat altijd maar verder, tot aan het einde der wereld.
    Aan de lachende gezichten op de foto's te zien hebben jullie er ook plezier in.
    Ik ben benieuwd naar de verhalen.
    Groeten van Rini en Jan

• 09 Juni 2013 - 19:00

Ada En Karel :

hoi van harte gefeliciteerd zo als we lezen krijgen jullie er .
    inderdaad niet genoeg van wandelen maar je hebt gelijk .

doeiiiiiiiiiiiiii.

• 12 Juni 2013 - 08:03

Jeanne En Cees :

Gefeliciteeerd, Santiago weer gehaald erg mooie prestatie.
    INtussen zijn jullie ook al in Fisiterre, ik heb jullie al even niet gevolgd omdat we een week naar de
    Alphe du zes waren, ook een geweldige ervaring.
    Maar ik hoor jullie verhalen wel bij het sporten binnenkort, tot dan, nog veel plezier.

Groetjes Jeanne en Cees