Santiago - Finister - Reisverslag uit Tilburg, Nederland van Jan en Anneke Loon - WaarBenJij.nu Santiago - Finister - Reisverslag uit Tilburg, Nederland van Jan en Anneke Loon - WaarBenJij.nu

Santiago - Finister

Blijf op de hoogte en volg Jan en Anneke

07 Juni 2013 | Nederland, Tilburg

Hallo familie, vrienden en bekenden,

Woensdag 5 juni hebben we in alle vroegte afscheid genomen van Johan, onze medewandelaar, en zijn aan de laatste etappes naar Finister begonnen. I.v.m. de slechte weersverwachtingen voor Noord Spanje hebben wij onze planning aangepast. We gaan proberen om dit in drie dagen te klaren zodat we het slecht weer voorblijven. Om te beginnen zakken we vandaag weer 2 km af naar de kathedraal van Santiago om daar de bekende gele pijlen te volgen naar Finister. (Waarvan de foto's al geplaatst zijn.) Zo mooi als we vandaag achteromkijkend de kathedraal in de ochtendmist zien liggen, hebben we nog niet gezien. We zitten al vlug in ons ritme en passeren de eerste halteplaats op 25 km. Het gaat lekker en we besluiten er nog 10 km aan vast te knopen. We klimmen en dalen stevig en passeren menig dorpje. Ons gevoel zegt dat we nu onderhand toch wel een herberg tegen moeten komen. Ons gevoel laat ons echter in de steek want als we bij een paar dames informeren, wijzen die ons nog een eind verder. We hebben het gevoel dat we 20 km verder zijn, i.p.v. 10 km. De beloning is daarom des te groter als we in een prachtige herberg terecht komen waar rondom in het dorp niet te zien is, maar waar ze geheel zelfsupporting zijn zodat er een bar is waar we kunnen eten, drinken en ontbijten. Bovendien kunnen we van internet gebruik maken zodat we de foto's bij ons vorige verslag kunnen zetten. De volgende ochtend gaan we wederom voor de 35 km. We zijn nu mentaal beter voorbereid om die te overbruggen en hebben er geen problemen mee dat we de laatste 15 km over een slingerend, dalend en klimmend bospad moeten lopen. Als klap op de vurrpijl is de laatste km naar Cee, een hele steile afdaling over een keienpad die zijn weerga niet kent. Het mooie ervan is dat we vandaag voor de eerste keer uitzicht op de Oceaan hebben. Cee is een stadje aan enn baai aan de westkust dat verder landinwaarts ligt dan Finister. Meteen in de stad staan we al voor een herberg waar we meteen gebruik van maken. Vrijdag 7 juni gaan we de heuvels weer in om ons einddoel te bereiken. Zoals altijd, hoe hoger je staat, hoeveel verder je kunt kijken. Nu kunnen we ons doel al van verre zien. Niet alleen Finister dat ook in een baai gelegen is, maar Kaap Finister op de rotspunt. Later zakken we af naar het strand van Finister om via het dorp op te klimmen naar de kaap. Nog zo'n drie kilometer. Rond twaalf uur bereiken we de laatste paal met 0,00 km. Finish. We hebben het droog gehaald. We wensen elkaar proficiat en sluiten af met de afdaling naar het dorp om er een drankje op de goede afloop te gaan pakken. Alsof de duivel er mee speelt valt er bij het binnenkomen van het dorp nog een buitje, maar dat stelt gelukkig niet veel voor. We mogen ook hier in Finister een oorkonde van ons behaalde resultaat in ontvangst nemen. Rest ons nog om met de bus terug te gaan naar Santiago om vervolgens huiswaarts te keren.

Met vriendelijke wandelgroeten,
De wandelstiertjes,
Jan & Anneke van Loon.

• 12 Juni 2013 - 12:58

Paul En Hetty:

Anneke en Jan
    Van harte gefeliciteerd met het behaalde succes!
    Helemaal geweldig!
    Wij wensen jullie nog een hele fijne thuisreis toe en nog bedankt voor de mooie verslagen.
    Lieve groetjes Paul en Hetty

• 12 Juni 2013 - 13:41

Else Marie En Jo:

Hoi Jan en Anneke,
    Gefeliciteerd met het behaalde succes! De verhalen die jullie schrijven, hebben we met veel plezier gelezen!
    Een goede terugreis!

• 17 Juni 2013 - 22:10

Cees En Jeanne:

Hallo Jan en Anneke,

van Harte gefeliciteeerd, het is een knappe prestatie die jullie hebben verrricht.
    sorry dat ik nu pas reageer, want jullie zijn al lang terug in Tilburg maar ik was niet
    eerder in de gelegenheid om jullie mooie verhalen te lezen.
    Tot donderdag dan horen we alles nog eens, in ierder geval capeau!!!!

groetjes Cees en Jeanne

• 27 Juni 2013 - 18:53

Ywe De Jong:

Beste Jan en Anneke,

Goed te horen dat jullie ook het eindpunt hebben behaald, waaraan ik niet twijfelde.
    Gefeliciteerd!

Zelf ben ik op 2 juni in Santiago aangekomen.
    Het was een fantastische tocht en ik kon met moeite afscheid nemen.
    Op 5 juni naar huis gevlogen.

Hartelijke groet, Ywe.