Leon - O Cebreiro - Reisverslag uit Tilburg, Nederland van Jan en Anneke Loon - WaarBenJij.nu Leon - O Cebreiro - Reisverslag uit Tilburg, Nederland van Jan en Anneke Loon - WaarBenJij.nu

Leon - O Cebreiro

Door: Jan & Anneke

Blijf op de hoogte en volg Jan en Anneke

29 Mei 2013 | Nederland, Tilburg

Hallo familie, vrienden en bekenden,

Het is alweer een poos geleden dat we een computer hebben kunnen vinden waar we het een en ander op kwijt konden. Ze gaan er hier nu vanuit dat we een i-fone bij hebben en via wi-fi kunnen communiceren.
In Leon hebben we afscheid van de geblesseerde wandelvriend moeten nemen. Zijn scheenbeenblessure werd alleen maar erger. Daarnaast hebben we twee Nederlandse dames uitgezwaaid die volgens planning tot Leon zouden lopen. Met mooi weer zijn we gedrieën doorgegaan met onze Camino. Hierbij zijn we net buiten Leon een aantal voormalige holwoningen gepasseerd die nu nog in gebruik zijn als bergingen. Op het einde van de dag zijn we aangeland in een prachtige herberg in een klein dorpje Villa Mazarife. Zo kan de Camino ook zijn. Nog steeds onder de frisse zon wandelen we de volgende dag over de Romaanse brug in Hospitel de Orbigo. Tijdens de lunch pauze zien we in Santibanez de Valdeiglesias het gehele dorp in de weer om de straat te bestrooien met venkel loof om daar´s middags de prosessie van de heilige Iglesias over heen te laten gaan. Dat laten we maar aan hun over. Wij gaan door de heuvels naar Astorga waar we tussen de voor ons onbekende witte brem doorlopen. Voor de pelgrimgangers hebben ze daarvoor een speciale voetgangersbrug neergelegd om ongestoord de stad binnen te kunnen lopen. In vergelijking met de voorgaande steden wordt deze als een van de vele ervaren. De komende etappes staan als vrij pittig te boek en daarom besluiten we vandaag door te gaan naar Fonce Bardon. Voorheen een compleet uitgestorven dorp dat met subsidie een nieuw leven in is geblazen door daar een paar herbergen te realiseren. Wij maken daar graag gebruik van om alvast een stuk omhoog te gaan in aanloop naar de volgende zware etappe naar Cruzzo de Ferro. Deze is niet alleen zwaar in lichamelijke zin, maar ook in emotionele zin omdat daar de bekende tweede rugzak ( steentje of iets dergelijks) achter gelaten wordt. Zoals acht jaar terug laat de zon zich vandaag ook maar weinig zien en kunnen we door de mist maar weinig van het uitzicht genieten maar kunnen we onze eigen gedachten op een rijtje zetten. Als we afdalen naar Ponferrada klaart het gelukkig al weer een beetje op. Zo rijgen de dorpjes zich via Villa Franca aan elkaar en beginnen we aan de laatste bergetappe naar O Cebreiro. Deze wordt nog zwaarder omdat de regen vandaag af en toe met bakken uit de lucht valt en er ook nu van het uitzicht niet valt te genieten. Het begint een beetje op de tocht naar Rome te lijken. Meteen vooraan in het dorp vallen we dan ook binnen bij een partikuliere herberg waar we een eigen kamer nemen. Na een lekkere warme douche voelen we ons weer als herboren, want we waren nat en koud. Een leuke bijkomstigheid is dan wel dat er internet is en wij ons woordje aan jullie kwijt kunnen. We zullen ook een poging doen om er wat foto´s bij te zetten. We zullen zien en naar wij hopen, jullie ook.

Met vriendelijke groeten en een extra dikke knuffel voor onze meisjes,
De Wandelstiertjes, Jan & Anneke van loon.

• 29 Mei 2013 - 18:42

Marieke:

Hallo Jan en Anneke
    Wat fijn om weer wat van jullie te horen. Het weer zit niet echt mee zo te lezen een troost hier bij ons is het niet veel beter. Alleen ik hoef er niet lang in te lopen .Petje af dat jullie het ondanks alle weersomstandigheden het blijven vol houden. Leuke /mooie foto's trouwens.
    Ik wens jullie nog veel wandelplezier xxx Marieke

• 29 Mei 2013 - 19:40

Rini En Jan:

Anneke en Jan,
    Goed om weer van jullie te horen. Wat leveren jullie toch een geweldige prestatie!
    Met veel plezier en belangstelling volgen wij jullie voettocht.
    Groeten van ons

• 29 Mei 2013 - 23:29

Adrienne:

hoi hoi
    niet alleen wij zijn zeiknat geregend, maar helaas jullie ook en dat in Spanje. Je zou anders verwachten.
    foto's zijn prachtig. ook die van jou Anneke met die poncho aan. doet me denken aan Ierland(wilde je ook niet opgeven hé haha)
    hier is de nieuwste mode van deze zomer geprojecteerd nl: DE REGENPONCHO.
    we liggen nu op bed en wilde nog ff de mail checken en ja hoor ff een nieuwtje van jullie.
    Ben blij dat het toch goed gaat met jullie en gelukkig niet geblesseerd.
    hou vol en tot gauw
    dikke kus en knuffel
    Peet en Adriënne XXXXX

• 30 Mei 2013 - 14:19

Patje:

Hé luitjes, alles goed hier. Al is Fien wel een beetje verkouden maar ook zij wil vanavond de avond4daagse mee gaan wandelen. Het wandelvirus is al overgebracht hoor. Ik heb de krant nu voor me en het weersverwachtings kaartje verteld me dat we precies hetzelfde weer krijgen. Wisselvallig met gelukkig iets meer zon en zo'n 16-20 graden. Als het droog blijft ideaal wandel weer. Leuke foto: zo binnen barbequen. De wandelpaden zijn weer schitterend en jullie lopen daar met verve doorheen. Blijf heerlijk genieten. We denken aan jullie. Dikke kus de meiden en Patje

• 02 Juni 2013 - 10:37

Ada En Karel :

hallo we hebben mooi wandelweer gehad met de vierdaagse .
    het weer wordt hier ook beter zegt me eerst zien dan geloven .
    fijn dat het goed gaat met jullie geniet er nog van .
    hier gaat alles ook goed .

groetjes Ada en Karel