Pont-Saint-Martin - Reisverslag uit Pont-Saint-Martin, Italië van Jan en Anneke Loon - WaarBenJij.nu Pont-Saint-Martin - Reisverslag uit Pont-Saint-Martin, Italië van Jan en Anneke Loon - WaarBenJij.nu

Pont-Saint-Martin

Door: Jan & Anneke

Blijf op de hoogte en volg Jan en Anneke

22 April 2010 | Italië, Pont-Saint-Martin

Bonne Sera Tutti,

Ja een klein beetje Italiaans kennen we al. Laten we bij zondag beginnen.
Geert en Floor hebben ons zondagmorgen naar het begin van de col de Grand Saint Bernard gebracht omdat het vanwege de sneeuw onmogelijk was om dat te voet via de Viafrancigena te doen.
Na het uitbundige afscheid van onze speciale gasten en het onderbinden van de rackets vertrokken wij goed ingepakt bergopwaarts. Voor wij echter halfweg op de goedgebaande weg waren liepen wij al in T-Shirt. Er waren ook honderden dagjesmensen die ook met rackets of langlauf ski's naar boven gingen. Zij gingen van boven rechtsomkeer weer naar beneden. Wij genoten boven van een lekkere kop maaltijdsoep en gingen over de top en aan de Italiaanse kant geheel alleen naar beneden. In het begin ging het redelijk goed al was de weg hier niet gebaand. Wij sneden soms zelfs stukken af door op ons achterwerk van een helling af te glijden. Naderhand moesten wij via de weg verder waar kleine lawines hopen sneeuw over de weg hadden gegooid. Daar moesten wij maar overheen zien te komen, waarbij wij soms, ondanks de rackets, tot onze knieen in de sneeuw zakten. Over die paar kilometer hebben we ongeveer drie gedaan totdat we aan een aantal sneeuwruimmachines kwamen die tot daar de weg voor ons geruimd hadden.
Van daaruit konden wij zonder de rackets tussen twee muren van sneeuw verder naar beneden. Alles bij elkaar was het zeer zwaar, maar zoals de gastvrouw in Bourg Saint Piere zei: Rome is mooi, Toscane is mooi, maar de Grand Saint Bernard is HET. In Oyen aangekomen konden wij de rackets bij de paters inleveren en meteen van hun gastvrijheid gebruik maken. Vandaaruit zijn wij naar Aosta gewandeld om aan het laatste deel van onze voetreis te beginnen. Ondertussen lopen we al weer een dag of drie vier in de Vallei van Aosta tussen twee bergruggen in richting de Po. (vlakte) Met prachtig zonnig weer zijn we vandaag aangekomen in Pont-Saint-Martin. Van Patrick en Ilse hebben we vernomen dat ze ons vanaf woensdag op komen zoeken om samen een kleine week door te komen brengen waarbij wij een pas op de plaats zullen maken. Hier kijken wij uiteraard heel erg naar uit.

We gaan proberen wat foto's te plaatsen, al kan dat ons avontuur niet helemaal in beeld brengen.

Als gebruikelijke afsluiting:
De hartelijke groeten en een extra knuffel voor Annabel en Pukkie.

De wandelstiertjes,
Jan & Anneke.

• 22 April 2010 - 19:38

De Kell Am See Groep:

Wij dachten dat rackets voor tennis bedoeld waren. HAHAHA
    Maar het is wel knap om op rackets enkele kilometers te ploeteren.
    Ook zal het wel weer de kindergedachten hebben opgewekt, om op je kont van de berg af te glijden.
    Hopelijk hebben ze nu gestrooid zodat je je rackets kunt gebruiken om met annabel in de zon te tennissen.

groetjes,
    Natascha, Jose, Siraar, Jurgen, Ja en Cor.

PS.
    Wij hebben allemaal zitten kijken op de foto (zoek de verschillen) maar wij zagen helemaal geen verschillen. (HELP)

• 22 April 2010 - 20:23

Geert En Floor:

Hallo Jan en Anneke!
    Geweldig om te lezen hoe jullie de Grote Sint Bernard bedwongen hebben, letterlijk een hoogtepunt van jullie reis. Wij snappen nu wel waarom ze aanraadden om de tocht naar beneden in de voormiddag te maken! In ieder geval hebben wij ontzettend genoten met jullie samen te zijn in Bourg Saint Pierre. Geniet lekker van het mooie weer en het vlakkere landschap! En wij wensen jullie alvast een hele fijne week toe met Patrick, Ilse en Annabel. G&F

• 23 April 2010 - 11:25

Lies Verbunt:

hoi Anneke en Jan.
    dachten wij dat we veel sneeuw hadden dat was dus niets maar wel prachtig om te zien van hier uit geweldige wat jullie hebben gedaan petje af.
    hebben donderdag weer een gezellig theeuurtje gehad en jullie hebben van iedereen de groeten nog een keer zonder jou Anneke dan ben je er weer bij. een hele fijne week met patrick ilse en annabel en groetjes lies.

• 23 April 2010 - 13:26

Adriënne:

fijn dat ik het nu ook nog kan zien na je telefoontje van een zondag. Dan kan ik er me wel iets van voorstellen maar als je Jan dan ziet op de bewegwijzering ja, dan is het toch wel pittig.
    Het schiet al op nog een paar daagies wandelen en dan komen de kids.
    Heerlijk. Heb gister Annabel ook ff gezien bij omi met Jeanne. Nou ze heeft de hele tijd geslapen. was zo moe de hummel.
    Anneke en Jan, geniet volop van jullie weekje vrij.
    liefs en dikke kus
    Adriënne

• 23 April 2010 - 15:17

Rien En Dora:

dag jan en anneke .
    wat fijn dat alles zo gesmeerd loopt ! petje af hoor ! we wensen jullie alle goeds en sterkte bij het vervolg van de tocht .
    hartelijke groeten uit de kets
    daaaaag
    rien en dora

• 23 April 2010 - 16:35

Kees Anneke Vd Wouw:

hoi jan en anneke.

wat hebben jullie toch weer veel gezien en gedaan.
    petje af hoor .
    en een mooie foto .
    als ik dat zo zie hebben we er ook zin in.
    maar ik zal blij zijn dat wij de vierdaagse uit lopen .
    maar ik hoop dat je nog leuke dagen zult hebben samen met jullie patrick en ilse . we blijfen je volgen.

veel groetjes
    anneke en kees

• 24 April 2010 - 08:16

Paola Musters:

Hallo doorzetters,
    Wat ongelooflijk knap dat jullie nu al in Italië zijn. En wat ziet het er daar fantastisch uit, hopelijk hebben jullie een hele fijne week met Annabel om je heen. Genieten maar.

Groetjes
    Paola

• 24 April 2010 - 09:26

Marleen En Gemma:

jullie zijn goed bezig zeg.En nu lekker in de italiaanse zon. Heerlijk.
    veel plezier nog, hartelijke groet, Marleen en Gemma

• 25 April 2010 - 08:07

Riet En Frans:

anneke en jan wat een prachtige beelden om jarloers te worden,wel zwaar zo te zien ,ik zou het jullie niet nadoen petje af .groetjes x x

• 25 April 2010 - 08:20

Ben En Marian Van Ou:

Jan en Anneke.
    Wat een dieharts jullie prachtig hoor mooie foto,
    Nog veel plezier en Groetjes van Ben en Marian van Oudheusden

• 25 April 2010 - 19:26

Annie V.d.Dries:

Mijn god, wat een klasse weer wat jullie tot nu toe weer hebben gepresteerd, petje af weer hoor en wat een tevreden gezichten. Langs deze weg wil ik en Wim jullie feliciteren met jullie verjaardagen. geniet er lekker van en nog heel veel succes de rest van de reis en natuurlijk heeeel veel plezier samen met de aanstaande visite. Gr. Annie en Wim

• 27 April 2010 - 20:07

Ans Niemeijer:

Leuk Anneke,'n vlinder en je denkt aan mij. Dit is toevallig ook nog mijn lievelingsvlinder. (de koninginnepage) Knap zoals jullie in het Aostadal beland zijn. Het eind komt in zicht. groetjes Fons en Ans