Rome - Reisverslag uit Rome, Italië van Jan en Anneke Loon - WaarBenJij.nu Rome - Reisverslag uit Rome, Italië van Jan en Anneke Loon - WaarBenJij.nu

Rome

Door: Jan & Anneke

Blijf op de hoogte en volg Jan en Anneke

31 Mei 2010 | Italië, Rome

Hallo Allemaal,

Om maar bij het einde te beginnen: We zijn in Rome.

Vanuit Montefiascone zijn we met z'n drieën verder gegaan naar Viterbo waar wij een hele tijd hebben moeten zoeken voor wij het juiste klooster gevonden hadden.
Het is een grote mooie oude stad waar wij mee hebben mogen maken dat kommumuniekantjes in de kerk aan het oefenen waren voor het grote feest. 's Avonds hebben we in de binnenstad nog lekker van een avondmaaltje mogen genieten, omdat het er eindelijk weer voor was.
De dag erop hebben wij drieën onze eigen route uitgestippeld om kort maar krachtig twee dagen in een te doen. Daarbij kwamen we een beetje van de koude kermis thuis omdat de refugio in het beoogde dorp verbouwd werd en er verder geen hotel was. De oplossing werd gevonden in het klooster in het volgende dorp: Sutri. Deze zeer teruggetrokken orde kregen we amper te zien maar ze hadden een kamer met ontbijt voor ons beschikbaar. De volgende dag was er weer een met een verrassing. We konden in een parochiehuis slapen waar wij zelf een matras uit konden zoeken, op de grond leggen en met onze eigen slaapzak een bedje konden maken.
Een andere verrassing daarbij was dat er 's avonds om acht uur een cateringbedrijf ons een warme maaltijd kwam brengen. Met een flesje wijn erbij was het weer compleet en sliepen wij er heerlijk. De laatste nacht hebben we in La Storta doorgebracht bij de witte nonnen die een mooie refugio voor ons hadden, maar er wel grootse stilte gevraagd werd, omdat er een congres was van andere medezusters. Zoals jullie zien zijn wij laat op onze wandeltocht pas in aanraking gekomen met het fenomee:refugio. Voor die tijd hebben we daar amper iets van meegekregen. Vanmorgen zijn wij in alle vroegte opgestaan om op tijd in Rome te zijn omdat ons verteld werd dat er om twaalf uur een pelgrimsmis zou zijn. Rond half twaalf liepen wij het Sint Pietersplein op waarbij de rillingen over ons lijf liepen en een traantje niet bedwongen kon worden. We zijn meteen de Basiliek ingegaan en hebben naar priester Bruno gevraagd die voor ons de laatste stempel zou hebben en het Testomonium. ( de oorkonde ) Samen met nog twee pelgrimgangers uit Son en Breugel zijn wij door allerlei bewakingen heen met een speciaal pasje naar priester Bruno geleid. Deze goede man heeft zoveel tijd voor ons als pelgrims genomen dat hij ons dwars door alle duizenden touristen heen ons naar het graf van Petrus onder de Basiliek heeft gebracht, waar geen ander mens toegang heeft. Een zeer bijzondere ervaring. De rest van de basiliek is even aan ons voorbijgegaan maar daar zullen we de komende dagen nog zeker naar terug gaan. We hebben in de buurt van het grote station Termini een hotelletje gevonden. Daar vandaan kunnen wij vrijdagmorgen met de trein of shuttelbus naar het vliegveld van waaruit wij naar Rotterdam vliegen.

Ontvang allemaal weer de hartelijke groeten en een extra knuffel voor Annabel en Pukkie,

De Wandelstiertjes,
Jan & Anneke.

• 31 Mei 2010 - 19:09

Riet Denissen:

Ik heb jullie steeds gevolgd en de laaste paar dagen was er geen berichtje geplaatst dus ik dacht nu snel even kijken hoeveel km er nog gelopen moet worden en tot mijn verrassing lees ik dat jullie in Rome zijn aangekomen GEWELDIG wat een prestatie zoals ik het lees lijkt het me ook een hele grote ervaring om Rome binnen te lopen en ook om zo in de basiliek ontvangen te worden.
    Wij wensen jullie nog een paar hele fijne dagen rust maar vast een beetje uit, maar
    je wil natuurlijk ook nog zo veel zien.
    Groetjes en tot snel
    Egbert, Riet Anne en Esmee

• 31 Mei 2010 - 19:13

Cees En Tilly:

Hallookus,

Hieperdepiep jullie zijn er,
    Geniet van deze fantastische stad de dagen dat jullie er zijn.
    Veel plezier en tot gauw.

Groetjes
    Cees en Tilly

• 31 Mei 2010 - 19:49

Natascha En Mannen:

Pronto wandelstiertjes,

Wow, wat een geweldige weg hebben jullie bewandeld met zijn tweekes. Nu lekker genieteren in Rome. Tot snel.
    Groetjes vanuit de Moer

Erik & Natascha
    Tim, Stijn en Jelte
    Theo en Nel

• 31 Mei 2010 - 19:54

Corrie En Jan V Mier:

anneke en jan, van harte gefelicteerd met het bereiken van jullie einddoel Rome. wij vinden het een geweldige prestatie. we wensen jullie een goede thuisreis. corrie en jan

• 31 Mei 2010 - 19:56

Wim Van Hamont:

Proficiat, grandioos en volgens mij onvergetelijk.

• 31 Mei 2010 - 20:16

Paul En Hetty:

In één woord "geweldig!"
    Anneke en Jan, van harte gefeliciteerd met deze prestatie.
    En nu nog maar lekker genieten van het prachtige Rome.
    Wij wensen jullie nog een hele fijne week toe en een goede thuisreis!
    Groetjes Paul en Hetty.

• 31 Mei 2010 - 20:32

Annie En Ger:

geweldig gedaan
    we hebben het een beetje gevolgd hier op deze side.
    het was niet altijd gemakkelijk maar dat maakt de prestatie des te groter
    PROFICIAT
    groeten uit hilvarenbeek

• 31 Mei 2010 - 21:05

Maartje De Kort:

Van Harte gefeliciteerd! Fantastisch gedaan!
    Geniet van Rome (daar alleen al kun je een hele voettocht lopen om al het moois te bekijken.)
    We horen jullie verhalen hopelijk snel bij een heerlijke barbecue ;)

Groetjes Mehmet en Maartje

• 31 Mei 2010 - 22:07

Jos & Pauline:

PROFICIAT WANDELSTIERTJES!! Het is jullie wederom gelukt!!
    CHAPEAU en PROSIT!!!
    Geniet nog even van deze mooie eindbestemming en zien jullie weer in gauw in de straat en dan proosten we samen!

• 01 Juni 2010 - 06:35

Walfred En Monique:

Geweldig gedaan en super gaaf wat jullie allemaal mee maken. Petje af voor jullie door zettings vermogen met dat slechte weer en nu genieten. groetjes vanuit oirschot

• 01 Juni 2010 - 06:52

Marleen En Gemma:

wat gaat de tijd snel! Nu alweer in Rome en bijna thuis! We wensen jullie nog mooie (zonnige?) dagen in Rome en een goede terugreis natuurlijk.

• 01 Juni 2010 - 09:45

Lies Verbunt:

hoi Anneke en Jan.
    proficiat met het behalen van jullie doel rome goed gedaan geniet nu van een paar mooie dagen en tot gauw.groetjes Lies.

• 01 Juni 2010 - 09:51

Toontje En Annie:

ik lees net dat jullie in rome zijn nou gefeliciteerd hoor n knappe prestatie dat jullie het volbracht hebben nog even genieten daar en dan weer terug naar de familie heel veel groetjes en tot ziens

• 01 Juni 2010 - 10:25

Kell Am See Groep:

Gefeliciteerd met het behaalde resultaat, geniet van Rome en van het eindelijk verkregen goed weer!

• 01 Juni 2010 - 11:02

Jeanne En Cees:

Hoi Jan en Anneke,
    gefeliciteerd met het bereiken van jullie grote doel Rome!! Fantastisch jullie hebben het toch maar weer gedaan, geniet nu maar fijn van het mooie Rome. Groejes Cees en Jeanne

• 01 Juni 2010 - 12:55

Riet En Frans:

Hartelijk Gefeliciteerd GEWELDIG ,wat jullie gedaan hebben petje af
    Nu lekker genieten van Rome en dan naar huis,en tot gauw x x

• 01 Juni 2010 - 15:33

Maya Pijpers :

Proficiat jullie beide.goetjes MAYA

• 01 Juni 2010 - 18:59

Annie En Leo.:

hoi anneke en jan.
    proficiat wat goed dat jullie er nu al zijn.
    Breng de Zon maar gauw mee, naar Tilbug.
    De verhalen hoor ik wel,bij het volgende koffie kransje.
    Groetjes Annie en Leo.

• 02 Juni 2010 - 08:37

Joke En Louis:

van harte met t behallen van jullie doelstelling, alle wegen lopen naar ROME, 't nog waar ook. dat blijkt wel.

• 03 Juni 2010 - 13:03

Paola Musters:

Hoi Anneke en Jan,

Heel hartelijk gefeliciteerd met het behalen van een geweldige overwinning. Lekker genieten maar van de terugreis, ontvangst thuis en de gezinsuitbereiding.

Liefs,
    Paola en Marc Musters

• 03 Juni 2010 - 14:24

De Vriesjes :

Lieve Jan en Anneke,

Gehaald! Chapeau!
    geniet nog even voor jullie weer naar huis komen.
    xxx marco elze lotte en nikki